26. mai 2014

Den grå kjempen i skogen

Sitter igjen med haugevis av inntrykk etter 3 dager 
i Hedmarks skoger. Dette var min første opplevelse med
Lappugler siden mine første møter med arten i Passvik i
mars 1997. Lappuglene jakter på kveldstid og denne 
fuglen jaktet i veikanten og brydde seg ingenting om oss. 


Den jaktet fra trestubbene på hogstfeltet og satt flere ganger 
knappe 15 meter fra bilen. For en opplevelse!


Det ble mørkere og mørkere og dermed lange lukkertider men til 
slutt fant den ut at det ikke var mer bytte og den satte seg opp i et 
lite tre. Det føltes som om blikket gikk tvers gjennom kroppen. Den 
satt en kort stund i treet før den forsvant innover i skogen.
Nå er det bare å håpe på god hekkesuksess slik at det kommer 
ugler vestover i høst!


8 kommentarer:

  1. det var skikkelig fine bilder, sikkert litt av en opplevelse, det er sånne opplevelser som gjør det verdt å bruke så mye tid på naturfoto

    SvarSlett
  2. En fantastisk flott fugl denne lydløse "grå kjempen". Har faktisk tilgode å se den sjøl. Likte bilde nr. 2 veldig godt. Det er noe eget ved et ugleblikk.

    SvarSlett
  3. Heldige som fikk se den! Syns det første bildet var veldig bra fordi du fikk fram hvordan den kamuflerer seg inntil stammen.

    SvarSlett
  4. Denne kunne jeg tenkt meg å møte selv. Nr 2 ble et lekkert portrett.

    SvarSlett
  5. Vakkert av den store og flotte ugla. Dette er virkelig en drømmeart å få bilde av.

    SvarSlett
  6. Dette hadde jeg ikke fått med meg, gratulerer med knallbra bilder av den flotte ugla. Her skulle jeg ha vært��

    Ottar

    SvarSlett
  7. Takk for kommentarene folkens. Det blir nok en tur neste år også :)

    SvarSlett