15. sep. 2015

Snøhetta i tåke og Moskus

I et forsøk på å unnslippe nedbørsfeltet som harsellerer
med Sør-Norge for tiden, satte jeg kursen nordover i går.
 Først på nordsiden av Valdresflya reduserte vindusviskerne
hastigheten etter å ha gått på travelt siden jeg startet..
Ved ankomst Hjerkinn lå skydekket og tåka lavt over 
fjelltoppene men det regnet ikke. Ble likevel med bussen
inn til Snøheim turisthytte i går kveld med et håp om at det 
skulle bli litt lettere i dag. Den gang ei. Tåka lå tungt rundt hytta 
og i tillegg så regnet det. På grunn av dette ble den planlagte 
toppturen til Snøhetta kansellert. 


Ble i stedet med bussen ned igjen og hoppet av for å se etter
Moskus. Etter en drøy halv times gange oppdaget jeg noen flokker 
på et høydedrag i horisonten. Etter nok en 1,5 times gange 
hadde jeg kommet nær nok til å få studere dem.
Sto og gikk helt åpenlyst og flokken brydde seg døyten.
Passet likevel på å ha god avstand slik at det ikke skulle bli 
et nummer til i statistikken.  Sjelden har jeg glemt fortere hvor tungt 
det er å bære 500mm´n i oppoverbakke. 





Skydekket lå tungt over Dovrefjell mens det var irriterende 
lyse områder i øst.


  

3 kommentarer:

  1. Flotte bilder av moskusen. Spesiellt de tre første.

    SvarSlett
  2. I motsetning til deg likte jeg været på bildene ;-)
    Likte best nr2 her.
    Rune

    SvarSlett
    Svar
    1. Er egentlig fornøyd med været Rune men det hadde gjort seg med et aldri så lite streif av morgen eller kveldssol på bildene ;-)

      Slett