2. aug. 2012

Spettmeis med nattfly på menyen

Fangsten i lysfellen min er bra for tiden. Det er 
flere arter som begynner å fly nå. Når jeg tømmer 
fellen pleier jeg å spre flyene sånn at ikke alle 
skal bli spist opp av fugler. Når jeg fanger i 
hagen kan det være opptil 10 Linerler som sitter
klar og venter. Selv om jeg sprer flyene
over et stort områder er det alltid en godbit å finne.


For tiden står fellen i en eikeskog og der er det 
meiser som venter. Jeg vet ikke hvor vanlig det er 
men denne Spettmeisen er veldig aktiv der fellen står.
Jeg antar at den er på plass rimelig fort etter at jeg 
har reist. Det er tross alt ganske stor sjanse for å finne
noe snacks mellom gress og blader.


Dette er nok en flott tannspinner som nærmer seg
slutten av flygetiden, nemlig Oksehodespinner (Phalera bucephala).
Vertsplantene er flere av løvtrærne våre og er vanlig i Sør-Norge,
spesielt på Østlandet og langs Sørlandskysten.

2 kommentarer:

  1. Fint bilde av spettmeisen og innsekten. Høres ut som en spennende hobby med nattfly. Synes begge bildene var fine.

    Ottar

    SvarSlett
  2. Spennende prosjekt. Flotte bilder!

    SvarSlett